top of page

הקשבה פעילה - החשיבות שלה ושל שאילת שאלות במימוש פוטנציאל

מאמר אורח מאת אורלי אדם

סבתא שלי הייתה אומרת – יש לך שתי אוזניים ופה אחד, תקשיבי יותר ודברי פחות.

כיום יותר מתמיד, נוכח המציאות המשתנה תדיר, המאתגרת את הקשר הבינאישי, הקשבה פעילה היא מיומנות חיונית למנהלים ומנהיגים בעולם הטכנולוגי/הדיגיטלי של היום. זהו כלי קריטי לבניית קשרים חזקים יותר עם עובדים, לקוחות ובעלי עניין.

People Attending Class

הקשבה פעילה איננה הנהון של הראש כמו בובת הכלב על הדשבורד של המכונית. היא כוללת יותר מאשר לשמוע מה מישהו אומר. זה דורש רמה עמוקה של מעורבות ותשומת לב לפרטים, ולכן זה כל כך חשוב במקום העבודה ובכלל.

עבור מנהלים, הקשבה אקטיבית יכולה לעזור לבנות אמון עם העובדים, מה שיכול להוביל לרמות גבוהות יותר של מעורבות ופרודוקטיביות. על ידי הקשבה אקטיבית לדאגותיהם, מנהלים יכולים להבין טוב יותר את הצרכים של העובדים ולספק תמיכה ממוקדת יותר. זה, בתורו, יכול להוביל לשיפור שביעות הרצון בעבודה ושיעורי שימור גבוהים, שהם גורמי מפתח להצלחת כל ארגון.

בנוסף להקשבה פעילה, טכניקות תשאול חשובות גם הן למנהלים ולא משנה באיזה דרג. תשאול אפקטיבי יכול לעזור למנהלים לאסוף מידע, לזהות בעיות ולבנות פתרונות מותאמים. על ידי שאילת השאלות הנכונות, מנהלים יכולים לקבל תובנות חשובות לגבי נקודות המבט של העובדים שלהם ולהבין טוב יותר את האתגרים העומדים בפניהם.

כמה טכניקות תשאול יעילות כוללות שאלות פתוחות, המעודדות עובדים לספק תשובות מפורטות יותר, ושאלות הבהרה, שעוזרות למנהלים להבין טוב יותר את הנאמר. שאלות רפלקטיביות יכולות גם להיות שימושיות, מכיוון שהן מעודדות עובדים לשקף את החוויות שלהם ולהציע תובנות לגבי פתרונות אפשריים.

אם תרצו להעמיק Harvard Business Review פרסם מספר מאמרים בנושא:

"What Great Listeners Actually Do" (By Jack Zenger and Joseph Folkman, 2016)

"The Surprising Power of Questions" (By Alison Wood Brooks and Leslie K. John, 2018)

 

לסיכום, אין להקל ראש בחשיבות ההקשבה הפעילה וטכניקות תשאול יעילות. מנהלים שלא מקשיבים לעובדים שלהם או לא שואלים את השאלות הנכונות מסתכנים בהחמצה של תובנות יקרות ערך, פגיעה במערכות יחסים, ובסופו של דבר, מעכבים את הצלחת הצוות והארגון שלהם. הגיע הזמן שמנהלים יכירו בכוחה של תקשורת בין-אישית וישקיעו בפיתוח כישורי הקשבה ותשאול פעילים שלהם כדי להפוך למנהיגים טובים יותר.

כותבת המאמר:

אורלי אדם

יועצת ארגונית ומנטורית לפיתוח מנהלים

_IDO0636.jpg
bottom of page